
על מגדר וחינוך וערך חודש תשרי – שיתוף והשתתפות
28 בספטמבר 2014
"ט"ו בשבט הגיע…" או: על "עץ הממתקים" ו"עץ המשחקים"
4 בפברואר 2015נפגשים שוב לשיחה משפחתית ארגונית…תכני השיחה הקודמת שפורסמו בניוזלטר הראשון זכו לתגובות שריגשו אותנו ואנחנו ממשיכים…
סביב השולחן: אבי- גדי ברייר , שותף ב EY ("ארנסט אנד יאנג") ומנהל המחלקה ליעוץ ארגוני ופיתוח משאבי אנוש, לירון ברייר דנציגר אחותי אמנית, צלמת, צביקה דנציגר, גיסי, בעלים של דנצימן ואני, טל ברייר בן מוחה, מייסדת מנהיגותה.
במפגש זה החלטנו לראיין את גדי אודות נושא "טעון רגשית"...
על הקשר שבין: עסקים, ערכים, קהילה ומעורבות חברתית
אני פותחת ושואלת– מהו הקשר בין עסקים וערכים? וביתר פירוט:
האם נכון לארגון עסקי לתרום לקהילה? מה היחס בין עשייה חברתית ערכית ומעורבות קהילתית לבין המטרות העסקיות של הארגון- יחס של ניגודיות? השלמה מקדמת?
גדי: "מעורבות קהילתית" המבוססת על מעורבות אישית בנושאים חברתיים ואנושיים, תוך השקעת זמן אישי ו/או משאבים כספיים ושווי כסף כמענה לצרכים של אוכלוסיות חלשות או בעלות צרכים מיוחדים, היא זכות אנושית וחובה ערכית עבור כל אחת ואחד מאתנו. "מעורבות קהילתית" כזו מקנה תחושה של משמעות ויוצרת הרגשה עמוקה של סיפוק לכל מי שמעורב בה. למרות הציניות המאפיינת אמירות רבות שלנו בתקשורת היום- יומית, מרבית האנשים אוהבים לתת…להיות נדיבים…להיות אנושיים ואכפתיים ו"מעורבות קהילתית"היא אפיק פעילות דרכו אנו נותנים לכך ביטוי מעשי.
עם זאת, אני לא חושב שארגון עסקי אמור להיבחן בקריטריונים של "מעורבות חברתית ותרומה לקהילה"… ארגון עסקי אמור להיבחן ברמת התוצאה – על פי יכולתו להשיא ערך לבעלי העניין שלו, והיום כדי שארגון עסקי יצליח, לאורך זמן, במבחן התוצאה, הוא אמור לגבש וליישם אסטרטגיה עסקית חדשה, כזו המקנה ערך ותועלת לאנשים: ללקוחות לעובדים, לספקים ולקהילה.
"אסטרטגיה עסקית מצליחה היא זו המקדמת ערכים אנושיים וחברתיים".
בעבר (לפני שנים ספורות בלבד), ארגון היה יכול להצליח ולצמוח עסקית, גם כאשר מוצריו או שירותיו פגעו בבריאותם של הלקוחות ו/או זיהמו את הסביבה, ו/או פגעו בדרכים שונות בעובדים ובאנשים בקהילה כשבמקביל הארגון הפעיל תוכניות מתוקשרות היטב של "תרומה לקהילה" או "מעורבות בקהילה" … היום זה לא עובד! יש עדיין חברות ועסקים כאלה, אבל הציבור כבר "לא קונה את זה". הציבור הוא אינטליגנטי….לאנשים היום יש ידע וגם יכולת לתקשורת קהילתית ענפה… ולכן כדי שארגון עסקי יצליח, האסטרטגיה העסקית שלו חייבת להיות מבוססת על התכוונות אמיתית ומקצועית להקנות ערך אמיתי ותועלות משמעותיות לבני אדם לקהילה ולסביבה. היום-אסטרטגיה עסקית מצליחה היא זו המקדמת ערכים אנושיים וחברתיים.
זיהוי צורך שקוף חברתי והפיכתו לאסטרטגיה עסקית
גדי ממשיך: ארגונים שמזהים צורך אנושי או חברתי או קהילתי הקשור לייעודם המקצועי ומגיבים אליו בעיצוב וביישום אסטרטגיה עסקית מתאימה, מקדמים שינוי חברתי ובו בזמן מייחדים ומבדלים עצמם בכך ממתחריהם ומשיגים יתרון עסקי מתמשך.
גדי פונה אלי ואומר: " בסדנאות ובהרצאות שאת (טל) מנחה ב"מנהיגותה", את מצליחה לעשות פיתוח מנהיגות שכל אחת ואחד יכולים למצוא את עצמם בתוכה ותוך כדי להצמיח אמירה אחרת על מנהיגות בכלל. את מסבירה מנהיגות דרך שירי רחל, ופועלה של בת פרעה ולא רק דרך מורשות קרב וסיפורי מצביאים… ובעיקר, הוא ממשיך, את מאפשרות למנהלות ולמנהלים להשתמש בניסיון מהחיים האישיים בכלל וההוריים בפרט כדי לפתור דילמות עסקיות, לחוות את ההורות ואת המשפחה, בפחות רגשות אשמה ולהבין שלחיים האישיים יש תרומה וערך לחיים המקצועיים, וההפך. אני מחייכת.
הוא פונה לצביקה ואומר וגם אתה צביקה הגית את סדנאות הנדיוומן מתוך השטח מתוך העבודה שלך כהנדימן בשיפוץ ותחזוקה של בתים. שם זיהית את הסקרנות המלווה בהימנעות, של נשים רבות מעבודות תחזוקת הבית: לקחת מקדחה ביד, לשים מסמר, לתקן מדף… פעילויות שנתפסות כ"גבריות". זיהוי הצורך הזה הוביל להקמת סדנאות הנדיוומן ומכאן כבר לקחת את זה לסדנא חוויתית ומעצימה. הוא מוסיף בשקט – "טוב אתם יודעים… זה לא רק נוגע ל"גברים נשים"… גם אני בכל מצב שדורש תיקון או שיפוץ קורא לך… " כולם מחייכים.
ואצלך לירון, גדי ממשיך, הערך שאת מייצרת לאנשים בא לידי ביטוי בצורה קצת שונה. התערוכה שאת עובדת עליה "חוסר עניין לציבור" שעוסקת בהטרדות מיניות, נותנת קול לתופעה חברתית קשה ומושתקת. אומנות מאפשרת לאנשים להתבונן על עצמם ועל החיים ויש בזה ערך אנושי. את האמנות הזו את הפתיחות, הכנות וההתבוננות הרחבה שלך על המציאות, את הרגישות האומנותית שלך את מביאה לידי ביטוי גם בעבודה שלך כצלמת אירועים פרטיים ועסקיים.
אפשר להסתכל על זה דרך מה שאני מגדיר, ההבדל בין "מקצועיות" ל-"מקצוענות".
צלמת מקצועית מבינה היטב מהי מצלמה וטכניקות של הצילום.
צלמת מקצוענית יודעת, איך להביא לידי ביטוי באמצעות המצלמה, ערכים אנושיים. יודעת להעביר דרך עצמה, את הרגשות והתחושות ולהחזיר את החוויה למי שחווה אותה".
"מקצועיות" היא ידיעה מובהקת ויכולת להפעיל את המיומנות הנדרשת בתוך המקצוע.
"מקצוענות" היא ההבנה של הערך של המקצוע, לאנשים
והמיומנות של הפקת הערך הזה עבורם".
גדי ממשיך ומזכיר כי לפני שנתיים וחצי, פורסם ב הארווארד ביזנס רוויו HBR. המאמר Creating Shared Value של מייקל פורטר. זהו מאמר פורץ דרך אשר שינה את התפיסה הארגונית והעסקית בעולם. המאמר תאר את המעבר מאסטרטגיה עסקית ישנה הממוקדת אך ורק בהשאת ערך לבעלי המניות לאסטרטגיה עסקית חדשה המכוונת למטרות שיש בהם ערך ותועלת לכל בעלי העניין של הארגון- ללקוחות, לעובדים ולקהילה כולה. מייקל פורטר מראה כי ארגונים רבים הנצמדים עדיין לעקרונות האסטרטגיה הישנה מתקשים לעמוד ביעדים העסקיים שלהם ואלה המאמצים אסטרטגיה עסקית חדשה עולים ופורחים.
"אחראי/ת קשרי קהילה" זה ארכאי,
הפונקציה הזו צריכה להיעלם מהארגון!!!
אחד המאפיינים של האסטרטגיה העסקית הישנה, בא לידי ביטוי בארגונים רבים להם אני מייעץ, בתפקיד של "אחראי או אחראית קשרי קהילה". התפקיד ממוקם בדרך כלל בתוך מחלקת משאבי אנוש. ואני אומר הפונקציה הזו מיותרת. היא מתאימה לעבר, כאשר ארגונים תרמו לקהילה רק כדי לאפשר לעצמם להוציא מהקהילה (כסף…) בהיקף הרחב ביותר שרק ניתן … יותר ויותר ארגונים מאלה שאני מלווה כיועץ ארגוני, הם ארגונים שיש להם אסטרטגיה עסקית חדשה שנותנת ערך לקהילה מתוך תפיסה שהאסטרטגיה הזו תשרת את מטרותיהם העסקיות בעתיד בצורה הטובה ביותר.
רגע אחרי
אנחנו נפרדים ואני יושבת מול המחשב, מסדרת את עיקרי השיחה, דיברנו על הקשר ערכים חברתיים ועסקים, על היחס בין ארגונים "תורמים" לארגונים שהאסטרטגיה העסקית שלהם היא בעלת ערך לקהילה, על ההבדל בין "מקצועיות" ל"מקצוענות" ועל זיהוי צורך חברתי שקוף והפיכתו למבדל ולחלק מהאסטרטגיה העסקית.
אני חושבת על השיחה הזו, אנו מורגלים בתפיסת מציאות דיכוטומית, דבר אחד בא על חשבון השני, העסקי והערכי כשני קצוות נפרדים קונפליקטואליים …. אבל המציאות היא שונה, מורכבת, הוליסטית. ארגון הפועל לקידום ערך מרוויח עסקית, ערך ש"מוצא" לו ארגון שמאמץ אותו, משלב אותו באסרטגיה העסקית , "נהנה מזה" כלומר ערך כזה מקודם, מועצם ומצמיח את החברה. אני מבינה שוב עד כמה אני מחוברת לאג'נדה שמובילה אותי – היחד הזה של המקצועי והחברתי של העסקי והמשפחתי הוא יחד מרתק ועצמתי.
עוד אודות החיבור בין האישי למקצועי בין החברתי והעסקי ראו מאמר M-POWER