שבועות- מלוא הטנא מנהיגות נשית
27 במאי 2020קורס אונליין- הורות מודעת מגדר
15 באוקטובר 2020ביומן שלי הן כבר מסומנות- מסיבות הסיום של בנותיי בגן ובבתי הספר בסוף כל יוני הן מגיעות ויש להן פוטנציאל להיות סתמיות או הרסניות או לחלופין מעצימות ומשמעותיות.
ריכזתי כאן חמש ההצעות שלי למנהיגות/י דור העתיד שלנו – הגננות, המורות/ים – המחנכות/ים לקראתן:
1. דעו היטב מה המטרה של המסיבה. 2. זכרו המסיבה היא של הילדות והילדים ועבורןם 3. בדקו שהמסיבה משקפת את כלל הילדות והילדים הספציפיים בכיתה/בגן השנה ואת התהליך החינוכי הספציפי שהתקיים השנה. 4. וודאו- המסיבה היא של כ-ל הילדות והילדים 5. הפכו את המסיבה למסיבה שווה- שפותחת קשת הזדמנויות לכל ילדה וילד.
חשוב להזכיר שבמסיבות רבות יש גם להורים מודעי מגדר דרך להשפיע ולתרום. בקורס און ליין הייחודי של מנהיגותה- הורות מודעת מגדר הורים נשות ואנשי חינוך מקבלות/ים את כל הכלים לזהות הטיות במרחבי החיים השונים כולל מסיבת הסיום כמובן ו… לשנות.
כמי שמלווה מחנכות/ים רבות/ים במערכת החינוך בתוך מנהיגותה וגם כאמא לשלוש בנות בתוך מערכת החינוך, חוויתי לא מעט מסיבות סיום.
יש מסיבות שמשאירות אותי פעורת פה. נפעמת ומתרגשת מהמחנכות ומהמחנכים שזכו בהן בנותיי או שזכיתי ללוות אני עצמי במנהיגותה:
כמו מסיבה שעסקה כולה במחזור ועשייה משותפת הורים ילדים, כמו מסיבת כיתה ה' באלונה שהיתה כולה פרי המצאת הילדות והילדים שיקפה שילובים מרגשים של בימוי הפקה למידה משותפת של כולן וכולם;
או מסיבה בכיתה ו באותו בית ספר קסום שהתייחסה כולה לנשים פורצות דרך עליהן חקרו הילדות והילדים
או הצגה עם ההורים של תירס חם בטרום טרום חובה יחד התחפשו לדמויות הכי אהובות בסיפור יחד רקדו והציגו;
או בית קפה משותף בטרום חובה ששיקף את הלמידה השפתית התוכנית שנעשתה כל השנה בגן;
או מסיבה בגן מודע מגדר שהוקדשה לג'ין גודול ולעשייה שלה וסבבה סביב בעלי חיים בשירים וריקודים משותפים הורים וילדים ושאובים מתוך כל מה שלמדו על הדמות לאורך השנה.
מהצד השני- יש גם את המסיבות שמשאירות אותי פעורת פה מסיבות אחרות…
כך זה היה במסיבה שבה הבנים רקדו את ריקוד האבירים והילדות את ריקוד הנסיכות;
או מסיבה בה הבנים היו בדרבוקות ומסביבן הבנות רוקדות עם מטפחות שקופות בידיהן.
או מסיבה אחרת שבה לאורך כל המסיבה עמדו כל הילדים עם מתנה ביד ורק מספר ילדים עם – שתי מתנות ביד- כאילו מצהירים לכולם "אצלינו להורים צריך בנפרד…" ;
או מסיבה שבה שרה ביתי את "מלכות החרמון" עם כל הגן וכשהגענו הביתה שאלתי מה למדו על החרמון- וגיליתי שהיא לא יודעת מהו החרמון…..
או מסיבה מלאה בשירי סטטיק ובנאל- "כי הילדים אוהבים";
אבל הכי, מכל החוויות הפחות טובות, צרובה לי מסיבת סיום של ביתי לפני כמה שנים מבית ספר (בית ספר שהיום לשמחתי היא איננה לומדת בו יותר) :
חגיגיות ונרגשות הגענו לפתח בית הספר רק כדי לגלות שכל חברותיה וחבריה יוצאות/ים מהכיתה לקראתינו אחרי ש….בדיוק סיימו את המסיבה.
כן…. אמא שלה (אני) התבלבלה ברישום השעה ביומן וכתבה במקום 16:15 את השעה 17:15.
את גודל האכזבה והתסכול שלה ורגשות האשם שלי אחסוך לכןם, ומעבר לתסכול העצמי ומבלי להסיר מעצמי אפילו לא גרם אחריות, בכל זאת לא עזבה אותי השאלה-
איך זה שלא קיבלתי טלפון? הודעה? ווטס אפ? מהמורה …
אני יודעת בהצגות מהמנין כמו- בהבימה או אפילו במתנס השכונתי, זבש"ך כלומר זו בעיה שלך- אם אחרת התבלבלת שכחת….
אבל כמי שמקדישה את כל שעותיה ועשייתה לחינוך היה לי ברור שמה שחוויתי הוא סימפטום של בעיה הרבה הרבה יותר מורכבת שקשורה במסיבות הסיום, במה שחלקן הפכו להיות ובשאלה
מה המטרה שלהן בעצם?.
הנה חמש ההצעות שלי, למסיבת סיום שווה במיוחד:
את רובן אתן/ ממילא עושות/ים ואני מקווה שתמצאו פה עוד הצעה או שתיים מועילה שתסייע לכןם להפוך את מסיבת הסיום בכיתה ובגן שלכןם לשווה יותר איכותית וחינוכית יותר:
1. זכרו- המסיבה היא חלק מהתהליך החינוכי הכללי: רגע לפני המסיבה הבהירו לעצכן/ם מה המטרה של מסיבת הסיום. לשם מה?
רגע לפני מסיבת הסיום חשבו- מה המטרה שלה: זכרו -המטרה שלה אמורה להיות שלובה בכלל התהליך החינוכי .
זו אינה הצגה במתנס אלא פעילות בתוך כתלי בית ספר, כיתה או גן- מקום שיש לו ייעוד, משימה ומטרה.
המסיבה אמורה להשתלב בתוך הייעוד החינכוי הזה.
מסיבת הסיום היא עוד פעולה בשדה החינוכי עליה אתן/ם אמונות ואמונים וכל מטרה חינוכית שיש לכן/ם אמורה להיות מוגשמת גם דרכה.
מסיבת הסיום היא הזדמנות למעשה להביא לשיא את המטרות החינוכיות שלנו, לשקף אותן ולהטמיע אותן והכל תוך התרגשות של סיום צעד בתוך התהליך החינוכי.
2. מסיבת סיום אינה הופעה ב"קאמרי/הבימה"- המסיבה היא של הילדות/ים ועבור הילדות והילדים ועבור המשך הפיתוח שלהן/ם
משמעות א: מקסימום עירוב של ילדות וילדים בבניית תוכן ומשמעות של המסיבה
משמעות ב: יש חשיבות לוודא שכולן/ם נוכחות/נוכחים טרם התחלתה.
כן גם אם במחיר של עיכוב בכמה דקות או יותר. כשרותי שנירר מורתה המופלאה של ביתי נכנסה לפני שנה רגע לפני מסיבת הסיום ביקשה את סליחתם של הנמצאים ואמרה
חסרים לי 3 ילדים אני לא מתחילה בלעדיהם ברשותכם נמתין עוד כמה דקות- כשהיא יצאה החוצה להתקשר שוב להורים ידעתי (את מה שידעתי תמיד) היא רואה כל אחת ואחד מהם
במסיבת הסיום כמו ביום יום היא איננה מוותרת על אף אחת/ד.
"מה ההורים רוצים לראות" בהקשר הזה- אינו רלבנטי– או במילים אחרות רצונם של ההורים לגבי תוכן המסיבה רלבנטי כמו שהשאלה איזה חומר באנגלית בכיתה ד' הילד שלכןם ילמד תקבע על ידי ההורים
ההורים לא שילמו בשביל הנאה ובשביל כרטיס- ההורים הפקידו אצלכן את התהליך החינוכי של הילדות והילדים שלהןם ואת זה בדיוק המסיבה צריכה לשקף.
תרצו לשתף אותן/ם בהכנות בסיוע במחשבה מראש- נהדר! אבל מה יחשבו או לא על המסיבה זה לא שיקול לדמותה של המסיבה.
כך שהטענה- "הייתי רוצה לעשות תהליך עמוק אבל ההורים רוצים לראות משהו אחר…." לא רלבנטית.
אני אסביר: כשההורים רוצים שהילד יגיע עם כפכפים לגן/ לביהס אתן/ם מסכימות/םים?
כשהורים רוצים לשלוח ילד קודח לגן אתן/ם מסכימות/ים? אם הורה יגיד שהוא לא מסכים שבגן יהיו ילדות/ים ממוצא אתיופי תסכימו? בוודאי שלא.
האג'נדה החינוכית שלכןם ברורה לכןם. על האג'נדה הזו אתן אחראיות ולא אף הורה.
זה שהילדות והילדים אוהבים מאוד שירים של סטטיק ובנאל זה לא הצדקה מספקת לשים את השיר.
למדתן/ם על נטע במהלך השנה- למדתןם איך הוכיחה שהמגוון הוא היופי? שאף אחד הוא/היא לא חפץ לאחר – מעולה עכשיו אפשר לשיר בכיף
כשאתן סגורות מראש על האגנדה שלכןם אפשר לעמוד מאחוריה מראש וגם בדיעבד- להסביר באספת הורים או במייל לקראת המסיבה שהמסיבה תשקף את העשייה ושאין בה שירי קלאב מד.
שהיא תשקף בחירות של הילדות/ים מתוך תהליך שנעשה השנה.
3. מסיבה יחודית רלבנטית ומשמעותית משקפת את הילדות/ים הספציפיים לשנה, את ההתהליכים הספציפיים של השנה
רמז 1: אם מסיבה בגן מנוהלת על ידי המורה למוזיקה שרואה את הילדות והילדים מקס שעה בשבוע אין שום סיכוי שהיא תשקף אותןם
רמז 2: אם המסיבה בגן זהה למסיבה בעוד 30 גנים מסביב- היא לא רלבנטית ולא ייחודית.
רמז 3: אם מסיבה בביה"ס דומה מאוד למסיבה לפני 15 שנה בביה"ס – או אם היא מזכירה מסיבות שההורים היו בהם כשהם עצמם היו בגן או בביהס או היא לא רלוונטית ואינה משקפת ילדות/ים או תהליכים אמיתיים.
מה כן?
אם כל אחת ואחד מהילדות והילדים יכול/ה להצביע על התרומה שלה הייחודית למסיבה,
אם המסיבה לא היתה כפי שהיא אלמלא היא/הוא – זו מסיבה שמשקפת
אם הילדות והילדים למדו על התכנים במסיבה יצרו אותם מתוך הלמידה אז היא משקפת אותן/ם.
4. המסיבה היא של כ-ל הילדות והילדים-
1. אין טעם להכין מסיבה שנותנת במה רק לילדות/ים שאוהבות/ים לרקוד או לשיר או להכין מסיבה שבה סביר להניח שחלק מהילדות/ים יבכו או ישבו בצד וימנעו מהשתתפות
2. מצאו היכן מגיע כל ילד/ה לידי ביטוי- מי יהיה אחראי על תפאורה והגברה תוך כדי על הנחייה על סידור.
שלבו בין מתן מקום לכשרונות ואיכויות ייחודיות של ילדות וילדים לבין- הנגשת אפשרויות לילדות/ים שבד"כ לא נמצאות/ים בתחום זה.
אם יש רקדן פלמנקו בקהל או גודוקא מתאמנת – כדאי לתת לכישרון שלהן/ם מקום אבל במקביל למצוא את הכישרונות גם של היתר
ולאתגר את הילדות והילדים להכנס לשטחים שבד"כ הם פחות בהם- ריקוד למי שפחות רוקד/ת הצגה וכו'.
זכרו מאחר ואנחנו איננו בהצגה בקאמרי אפשר ורצוי בהחלט לתת גם לילד/ה שפחות יודעת לרקוד להיות מוביל/ה- זו עשוייה להיות הזדמנות מיוחדת חד פעמית עבורו ולא עוד הזדמנות
לרקדניות/ים הקבועים.
5. הפכו את המסיבה ל- שווה!
הימנעו מחלוקות מגדריות הקפידו על פתיחת אפשרויות!
מאמר מלא רק על הדרך לקיים מסיבת סיום שווה תוכלו למצוא בבלוג באתר תרבות שווה.
נטרלו חלוקות על פי מגדר: הפכו את המסיבה לשווה-
נכון שאין שום סיכוי שהיית מאפשר.ת שתהיה במסיבה חלוקה של כל האשכנזיות.ים בשיר אחד ואת כל המזרחיות.ים בריקוד אחר?
נכון שאין שום סיכוי שהיית מאפשר.ת חלוקת תפקידים לפי עשירים עניים? שמנים רזים? בדיוק לפי אותו רציונאל נטרלו כל חלוקה שהיא בנים בנות.
לא שורות לא קבוצות ובוודאי ובוודאי שלא- תפקידים.
רוצות קבוצה אחת בדרבוקות ואחת עם מטפחות? שאלו מי רוצה מטפחת ומי דרבוקה. עודדו דווקא את אלו שבוחרות/ים לא לפי החלוקה המגדרית- הפכו אותן למודל של אלו שמסוגלות ללכת אחרי הלב שלהן/ם ולא דווקא אחרי כולן/ם .
טיפ חשוב בהקשר זה- למה שניים אם אפשר שלושה? נסו להמנע משני תפקידים בלבד כשיש שלושה תפקידים לבחירה זה כבר עוזר למזער את הרצון שנטבע בילדות ובילדים להתחל'.
יש סוגי חלוקה שהם כאילו שוויוניים אבל למעשה ממש לא לדוגמא
ריקודי זוגות בנים בנות- הפרקטיקה הזאת היא פשוט הזויה. בדרך כלל היא מביכה את רוב הילדות והילדים היא מציגה מודל אחד של זוג- בת ובן היא בדרך כלל מייצרת גם תפקידים שונים בתוך הריקוד.
*חשוב לשים לב- חלוקה של בנים ובנות היא פוגענית במיוחד כלפי ילדות.ים שממוקמים במיקומים שונים בתוך רצף הזהות המגדרי. ילדה או ילדה שמגדיר.ה את עצמה על הרצף תאלץ להכנע להגדרה בינארית אחת שאינה בהכרח משקפת את מי שהיא/הוא או למצוא את עצמה.ו יוצא דופן.
בדקו שוויון בשירים דקלומים וכו – בדקו שהכיתוב הוא שוויוני בשפה שעוקפת מינניות- לא רק חכם בשמש אלא התנהגות חכמה בשמת לא רק תלמידים מסיימים שנה אלא תלמידות ותלמידים מסיימים שנה.
שהשירים משקפים הוויה שוויונית גם במלל ואם יש צורך שנו- השינוי גם במילים ילמד אותן/ם חשיבה ביקורתית ילמד אותן/ם שהקיים אינו האידאל המוחלט ושבכל גיל ניתן וצריך לשנות.
אני את ואתה נשנה את העולם.
רגע לפני סיום:
את הרצאות מנהיגותה לצוותי חינוך, לארגונים עסקיים ולקהילות
ניתן לראות כאן
להזמנת הספרים : לביאת, כדוריקוד, ילדות שווה- הורות מודעת מגדר
וגם להזמנת הרצאה: חינוך מודע מגדר, הורות מודעת מגדר או ספרות שווה
דברו איתי: manhiguta@gmail.com
אם עוד לא נכנסת לאתר החדש והמהמם שלנו תרבות שווה שמרכז את כל הספרים המשחקים הסרטים השווים והאיכותיים לילדות ולילדים. זה הזמן!
למסיבות סיום שוות וחופש איכותי במיוחד!
בהצלחה!