
הורים משנות.ים מציאות מגדרית בבית ספר גולדה מאיר כפר סבא
26 בספטמבר 2018
מדד מנהיגותה לספרות שווה
2 בנובמבר 2018"ועדת מגדר ומנהיגות" במנהיגות הורים בית ספרית: על הדרך להשפיע ולקדם שוויון בבית הספר של הילדות.ים שלך

ועדת מגדר ומנהיגות- הדרך שלכןם לשנות בבית הספר של הילדות.ים שלכןם.
איך הקמתי את ועדת מגדר ומנהיגות הראשונה בארץ, שלושת הקסמים שקרו מאז ההקמה וגם- כל ההמלצות שייסיעו לכןם להקים ועדה כזו בבית הספר של הילדות והילדים שלכןם.
אחרי החגים זה עכשיו ודבר מפתיע שקורה אחרי החגים הוא- חזרה לשגרה.
ולא רק חזרה לשגרה אלא גם לחלקינו פגישות ראשונות במנהיגות הורים בית ספרית.
לפני שש שנים הגעתי לישיבה של מנהיגות הורים בבית הספר של ביתי בכורתי.
האמת, עד לישיבה הזו בכלל לא ידעתי מה קורה בגוף הזה- "מנהיגות הורים בית ספרית" גוף שמרכז נציגות ונציגי הורים מכל הכיתות.
לאחר דברי פתיחה חגיגים הכריז ה-יו"ר:
"היום נדבר על וועדות"-
"מי רוצה לנהל ועדה?" הוא שאל?
מייד היו מתנדבות ל-וועדת אקלים בית ספרי, וועדת ספרייה, וועדת אירועים, וועדת ביטחון (שם אב מתנדב ברור, כאן לא הצלחנו לשבור את הסטראוטיפ)
ואני, ידעתי שזו ההזדמנות שלי. הזדמנות לא לשנות רק בבתי ספר של אחרות.ים, לא רק בגנים בכל רחבי הארץ, אלא לשנות כאן ממש, בבית הספר של בנותיי.
החלטתי, בהחלטה של רגע לעשות מעשה.
הצבעתי ואמרתי "….ואני אוביל את וועדת מגדר …"
רואה את העיניים המשתוממות הוספתי- "….אני מציעה להקים ולהוביל את וועדת מגדר ומנהיגות".
היו"ר קימט את מצחו "מנהיגות" הבנו את המילה לא בטוח שהבנו למה הכוונה בועדה ו- ועדת "מנהיגות ומגדר"? ממש לא ברור….
ואני מיהרתי לומר- מגדר אני מניחה שאתן יודעות ואתם יודעים אבל רק כדי שניישר את ההגדרה בין כולנו- לעומת המין, הגוף, אברי המין השונים שאיתם אנו נולדות.ים נקבות וזכרים
המגדר הוא התבנית החברתית שלנו, התבנית המחשבתית האמונות שלנו לגבי מה משמעות היותך בן ומה משמעות היותך בת-
מה אנו מאמינים שהיא אמורה לאהוב ממה לסלוד מה היא אמורה ללבוש עם מי לשחק ועם מי לא,
מה היא אמורה לעשות כשתהיה גדולה מה הוא אמור לאהוב איך אמור להתלבש ואיך ממש לא מה הוא אמור לאהוב…
כל המחשבות האלו הן בדרך כלל לא מודעות אבל קיימות אלו תפיסות סטראוטיפיות מגדריות שמתורגמות למסרים שמועברים בהתנהגות ובתכנים שעוברים לילדות ולילדים שלנו ובלי שנתכוון גורמות לילדות ולילדים ללכת שלנו ללכת במסלולים מוגדרים מצומצמים על פי מגדרם ולאו דווקא אחרי ליבן וליבם.
"אולי תתני דוגמא לסוג של עשייה של וועדות כאלו בבתי ספר אחרים" הציע היו"ר
"קצת בעייתי…" השבתי "זו ועדה שתקום פה פעם ראשונה ואני אשתמש בכל הכלים המקצועיים שיש לי כדי לקדם אותה"
"אז אפשר שתסבירי מה בדיוק את רוצה שתהיה הפעילות בועדה כדי שאנשים ידעו אם מתאים שיצטרפו ?"
היתה לי שנייה של – כמעט חרטה- הקיץ של אביה…. ראיתי לנגד עיני שזה מה שהולך לקרות ברגע שאסביר למה הכוונה
גם אם אצליח להסביר את מה שעוד לא ממש היה ברור לי איך ומה לעשות…..מי תרצה להתנדב בכלל ?
הסברתי וההתחלה היתה בקול קצת רועד,
(מה שמעצבן, כי ביום יום אני עומדת מרצה מול מאות אנשים בכיף- אבל איכשהו כשזה בסביבה הקרובה שלך, איכשהו אז זה פתאום הרבה הרבה יותר מורכב)
"זו ועדה שתעסוק בהרחבת אפשרויות, שתפעל כדי שיהיה במסגרת בית הספר ייצוג לנשים מובילות שעושות אחרת ובכלל, ווועדה שתוביל למידה על מנהיגות ומנהיגים שייצגו מגוון….
תסתכלו על החדר שבו אנחנו יושבים על התמונות בתוכו ומחוצה לו- בן גוריון, הרצל, גברים תוקעים בשופר, אילן רמון אליעזר בן יהודה…
האישים האלו, אלו שקיימים במרחבים השונים וגם מי שאינם קיימים או קיימות במרחבים השונים זה לא משהו שמייחד את בית הספר.
זה מאפיין של החברה כולה. אני מאמינה שבבתי ספר בכלל ובפרט פה בבית הספר שלנו עם האוכלוסייה המגוייסת ועם הערכים המקודמים ממילא
יש לנו הזדמנות אמיתית דרך מנהיגות הורים- הורים וצוות להוביל שינוי.
אני מציעה להוביל ועדה שתתחבר לאירועים ולנושאים בית ספריים ותציע מערכים ופעילויות על מנהיגות וגם על מנהיגים אבל אחרים מאלו הנלמדים-
כאלו שמייצגים אוכלוסיות נוספות שבדרך כלל מודרות מהשיח.
הסברתי עוד קצת ולהפתעתי (והקלתי) נראו הנהונים קלים בקהל וחמש אימהות התנדבו להשתתף בועדה שלי
הודתי להן כל כך אז (ואודה להן תמיד….) 🙂
וכך קמה לראשונה בישראל וועדת מגדר ומנהיגות בתוך מנהיגות הורים בית ספרית.
כל חודש או חודשיים הגענו עם מערך אחר הפעלנו ישירות את הילדות והילדים או העברנו מערך שיעור מוצע למורות ולמורים וקסם ראשון התחיל להתרחש.
דמויות חדשות- מגוונות חדרו אל בין כתלי בית הספר- הלן קלר, יעל ארד, כבוד השופטת ביניש ועוד ועוד ואני הרגשתי- אושר.
קסם שני קרה בשנה שאחרי- שוב מייד אחרי סוכות התכנסה לפגישה ראשונה שנתית מנהיגות ההורים
הצגתי את הועדה בפגישה הראשונה
הפעם- כבר לא בקול רועד,
הפעם- בלי הסבר
הפעם- עוד לפני שביקשו להצביע לאיזה ועדה נשתבץ כבר קיבלתי פתקים של – "אני אצלך בועדה".
הפעם- 12 אימהות ואב אחד הצטרפו לועדה ונאלצנו לסגור את שערינו לעוד משתתפות.ים כי בכל זאת צריך איכשהו להפגש כל פעם בסלון של דירה אחרת…
את כל המערכים של הועדה פרסמתי כאן באתר במערכי ההפעלה
וגם סרטון אודותיה שיצרו חברות הועדה לאחר שקיימנו יום שיא בהשראת כבוד הנשיאה דה אז של בית המשפט העליון השופט ביניש
ואז… אז קרה הקסם השלישי והגדול מכולם…
עוד ועוד פניות שקיבלתי מאימהות בכל רחבי הארץ שקראו על מה שעשינו והחליטו לעשות לשנות לפעול בבתי הספר של הילדות והילדים שלהן!
לעשות בהשראת הועדה בדרכן , לערוך פעילויות שונות ומגוונות בבתי הספר להעלאת מודעות מגדרית ולפתיחת קשת אפשרויות רחבה לילדות ולילדים.
היום, אלו שפנו אלי אז, כבר מדריכות אחרות שממשיכות את הדרך ובקבוצת הפייסבוק- מנהיגותה- חינוך מודע מגדר, אנו מקיימות דיונים נרחבים על כך.
אחד הדיווחים המרשימים על עשייה התקבל מיעל שלח מושונוב, חברתי לדרך ולעשייה שקיימה יום פורץ דרך בבית הספר גולדה מאיר בכפר סבא.
הכנסו כאן לטקסט שכתבה יעל הכולל את מתווה הפעילות השלם שיצרה.
אז מי אמר.ה שקסמים לא מתרחשים אחרי החגים?
אחרי החגים הגיע וזה הזמן שלנו לשנות בבתי הספר של הילדות והילדים שלנו.
ועדת מגדר ומנהיגות:
עצות פרקטיות – או איך להקים וועדת מגדר ומנהיגות אצלכןם בבית הספר
לפני ישיבת מנהיגות הורים ובעת הצגת הרעיון:
- לעשות זאת! אל תגידו- אני לא יודעת מספיק, אין לי זמן אף אחתד לא תרצה להצטרף- תעשו זאת.
- הגיעו מוכנות.ים
א. דעו איך להסביר:
*להסביר מהו מגדר, ראו דוגמא בהסבר שלי- שימו לב שבהסברים לציבור שלא בהכרח יודעות.ים מה זה מגדר לא כדאי להזכיר הררכיה פטריארכיה ומיני מילים כאלו- הנושא ממילא נתפס כמאיים.
מציעה תמיד להתחיל עם הנחה ש"כולנו יודעות.ים מה זה ובכל זאת רק כדי ליישר עמדות" למה? כי גם ככה יחשדו בכןם בהתנשאות, מנותקות וכו' אז- תצניעו… 🙂
*להסביר למה חשוב כל כך להתייחס לנושא במסגרת בית הספר- ההמלצה שלי- עשו סיבוב בבית ספר רגע לפני ושאלו שאלות קונקרטיות
לגבי המקום- על כמה מנהיגות הילדות והילדים שלנו לומדות, ים? אילו דמויות אפשר לזהות ממש כאן באולם?
כמה בנים משתתפים בריקודים בטקסים, כמה בנות בתחרויות של כדורגל ואפילו של שחמט?
*חשוב!! הקפידו לא להאשים את בית הספר או מי מהצוות להפך! חזרו על כך שזה לא בגלל בית הספר זה בגלל החברה- הדגישו את העבודה שבבית הספר יש דווקא הזדמנות לשנות
אל תגרמו לאף אחד להרגיש מותקף כי קודם כל זה לא הוגן ולא נכון ושנית זה בוודאי לא יקדם את המטרה.
להרגיע את החרדות שעולות מייד כשאת מאיימת על הפטריארכיה- דעו שהמילים שלכןם מאיימות על חלק או רוב האנשים כי הן נתפסות ככאלו שעשויות לשנות את הסדר החברתי.
הדגישו את העובדה שאין כוונה לגרום לכך שיפסיקו ללמוד על מנהיגים גברים או ימנעו מבנים לשחק כדורגל או מבנות לרקוד- כן זה חשש טפשי אך הכוחות החברתיים המונעים שינוי גורמים לתהיות מסוג זה להיות מועלות כל אימת שמוצע שינוי. הסבירו שאתן לא כאן כדי להגיד מה לא אלא כן כדי להוסיף מה כן.
ב. נסו ליצור לובי קטן עוד לפני הורים וצוות– להסביר לכמה הורים על הרעיון והחשיבות, לזהות את הפמיניסטיות/ים שאיתכן בהנהגה או בצוות ההוראה- זה יכול לחסוך לכן מראש את הפחד מ- "הקיץ של אביה" וגם לתת רעיונות מראש ל- איך להציג את הדברים. חשוב מאוד אם ניתן לזהות בין המורות.ים את מי שיוכלו להיות איתכן בועדה זה קריטי להצלחה. כי קול מתוך המורות.ים שתדבר על שינוי השפה בשילוט לשפת נקבה וזכר- שונה לגמרי מהקול החיצוני שלכןם.
ג.חשבו קונקרטית על בית הספר שלכן אילו ערכים הוא שם בבסיסו? אילו תוכניות מיוחדות הוא מקדם? מה מאפיין את האוכלוסיה שלכם?
חשבו על קשר בין הפעילות המוצעת לערכים של בית הספר שלכם או למאפיינים הייחודיים של בית הספר שלכםן. כך הועדה לא תתפס כמשהו חיצוני אלא כמה שמתחבר לערכי בית הספר
הביאו דוגמאות כבר בהתחלה שקשורות למאפיינים אלו וכמובן בהמשך התייחסו- בבית הספר של בנותיי נעשה שימוש בתקופת הקמת הועד בתכנית מפתח הלב
(כל חודש הוקדש ללמידה על ערך אחר על פי מפתח הלב).
מאחר והצעתי הראשונית היתה די ספונטאנית… בזמנו לא ידעתי להתחבר לזה בעת ההצעה…. מה שכן בעת הצגת הפעילות במפגש השני של מנהיגות הורים כבר ידעתי להציג את החיבור.
הצגנו פעילות שבה כל חודשיים נציע/נפעיל מערך שיעור/הפעלה הקשורה בדמות מופת ומתחברת לערכי החודש על פי מפתח הלב. - השתמשו בניסיון של וועדות מגדר ומנהיגות פועלות– כשאני הצגתי את הועדה אופציה כזו לא היתה קיימת כי פשוט… לא היו וועדות מגדר ומנהיגות היום האופציה קיימת לחלוטין
חלק מבתי הספר שהכניסו את הועדה השתמשו בהקרנת הסרטון שמצורף כאן מיום הפעילות שהובלתי בבית הספר של בנותיי – אתן מוזמנות.ים לעשות בו שימוש או בכל מוצג אחר שיכול להמחיש את המקומות שאפשר להגיע אליהם יחד עם וועדת מגדר ומנהיגות.
לאחר ההקמה:
- חשבו מיהן.ם הא-נשים מהקהילה שלכןם שאתן יכולות לגייס – נשים או גברים שאינם הולכים על פי הצווי הסטראוטיפי החברתי, נשים שיוכלו לסייע שיש להן הבנה מגדרית פמיניסטית וכו
ביום שיא אצלינו- גיסנו אמהות עורכות דין מבית הספר וכן שופטת בבית משפט לנוער בת המושבה שהגיעה לשוחח עם הילדות.ים. - מצאו מקורות לפעילויות חינמיות-
א.יש המון דברים שאתןם יכולות.ים לעשות בעצמכןם-
*להוסיף תמונה של נשיאת בימש עליון כב' השופטת אסתר חיות ללוח הלאום, שתלוי ברבים מבתי הספר (ובדכ כולל את רוה"מ, רמטכל נשיא לעיתים גם בן גוריון והרצל ללא אף אישה)
*להגיע להקריא סיפורים שווים- רשימה על פי גילאים תוכלו למצוא בקבוצת הפייסבוק ספרות שווה
*לגייס אוכלוסייה ממשפחות בית הספר- סבתא חלוצה, אחות טייסת שתבוא לספר את סיפורה, אימהות ספורטאיות, אבות רקדנים או גננים (בגן)
האוכלוסייה השווה הזאת בד"כ נמצאת מתחת לאף שלכןם צריך רק לדעת שהיא שם ולהיות נחושות.ים לחפש אותה.
ג. העזרו במקורות להפעלות מודעות מגדר חינמים שקיימים–
*כאן במנהיגותה יש לכןם מערכים לפעילויות מאותה ועדה ראשונה שהובלתי ומערכים נוספים, כמו לוח שווה לחנוכה, וגם לוח שנה שווה– לוח שנתי כללי עם הפעלות וספרים שווים מוצעים לפי נושאים לכל השנה;
*כמו כן באתר של אילאיל קופלר תוכלו למצוא פעילויות מצוינות;
*באתר של מכנה משותף ;
*כדי למצוא מידע על נשים מובילות רלבנטיות למועדים, אירועים ולוח השנה ניתן להכנס לאתר המומלץ היא-סטוריה
*באתר מטח ערכה בנושא מגדר ושוויון;
*בנושאי מיניות בריאה – מידע פוסטרים והפעלות ממליצה מאוד על מידע אמין על מין
*למציאת כל הדפים והאתרים העוסקים בפמיניזם אפשר להכנס לאתר משלך שמרכז ה-כ-ל וגם מכיל הפניה ספציפית לכל האתרים שעוסקים בחינוך ומגדר.
*שגרירות אתנה– סיפוריהן של מיטב ספורטאיות ישראל, חינמיות בהרצאות לבתי הספר. - עצבו את הפעילות שלכן.ם – הפעילות לא חייבת להיות רק סביב מנהיגות-
אפשר לייצר פעילות יחד עם הילדות והילדים, אפשר לחשוב על המרחבים הבית ספריים ועיצוב שגרות שונות סביבם,
אפשר לחשוב על פרויקטים בית ספריים- כמו מיפוי ספריית בית ספר הגליל בתל אביב והפיכתה לספרייה שווה ,
פרויקטים עירוניים- כמו חקר על נשים מובילות הצעת רחובות על שם נשים מובילות ביישוב לרשות ראו לעניין זה רחוב משלה,
או פרויקטים כלל ארציים כמו בכיתות הגבוהות יותר למידה על עריכה בוויקפדיה והכנסת ערכים על נשים מובילות חדשות לעניין זה ראו פועלה של ד"ר שלומית ליר ושל ד"ר שרון גבע מעלים ערך: מחזירות נשים להיסטוריה
השמיים הם הגבול וככל שיהיו לנו יותר וועדות מגדר במנהיגות הורים כך יהיו לנו עוד ועוד דוגמאות. - התייעצו– הצטרפו לקבוצת מנהיגותה-חינוך מודע מגדר בפייסבוק ותוכלו להתייעץ על כל שאלה שיש לכןם בנושא ולקבל עוד רעיונות ממי שכבר מבצעות.ים
בנוסף- דנה ברוסטובסקי גלבוע שמנהלת איתי את הקבוצה יזמה הקמת קבוצת ווטסאפ להורים שרוצותים להוביל וועדת מגדר ומנהיגות ושם ננהל שיח
פרטי בין חברות וחברי הקבוצה. מוזמנות.ים לכתוב ישירות לדנה- להוסיף שם מלא, טלפון, מייל, בי"ס של הילדות,ים שלכןם, יישוב ונצרף אתכןם לקבוצה. - מימון- לצורך הרצאות ופעילויות נוספות הדורשות מימון :
תקציבי בית הספר בד"כ אינם רבים והסיכוי שתצליחו לקבל משאב אמיתי נמוך.
יש עוד מקורות משאבים ואפשר תמיד לאחד פעילויות עם עוד בתי ספר או של כלל הקהילה- עוד ילדות.ים הורים
לאחר שפעלתן לאיחוד כזה אפשר לנסות לרתום לעשייה ולבקש גם תמיכה כספית מהיועצת לקידום מעמד האישה ביישוב שלכןם ובעיקר ממנהל/ת החינוך של הרשות שלכןם.
הקימו לובי חזק מספיק כדי לדרוש תקציב לבית הספר שלכןם לפעילות שלכןם.
זה הזמן לבקש מכם גם לדאוג שהמועמדות.ים שלכם יתמכו בחינוך ומגדר בכלל הצטרפו לקבוצת המרוץ לרשויות מקומיות שוויונית ודאגו להחתים את המועמד/ת שלכןם על האמנה לרשות מקומית שווה.
בדקו איתןם מה עמדתם לגבי חינוך ומגדר בכלל ולגבי תמיכה בוועדת מגדר ומנהיגות בפרט. - דאגו להנהגה יציבה וברורה לועדה– כן גם אם יש ועדה היא צריכה מנהיגה או מנהיגות צוותית.
זכרו שאתןם מובילות.ים מהלך שמשנה מציאות.
החדשות הרעות בהקשר זה הן -שכוחות גדולים חברתיים יפעלו נגד המהלך הזה, גם אם לא באופן מוצהר, מהלך כזה דורש מנהיגות.
החדשות הטובות בהקשר הזה הן -שאם קראתן עד כאן משמע שזה בוער בעצמותכן ואתן הנבחרות ובעלות היכולת לעשות זאת וכאן אני חוזרת להמלצה הראשונה:
עשו זאת! אתןם יכולות/ים ואין זמן יותר טוב מעכשיו!הקימו את וועדת מגדר ומנהיגות בבית הספר של הילדות.ים שלכןם. זה חשוב להןם זה סופר משמעותי לנו כחברה.
כתבו כאן בתגובות עוד רעיונות ועוד עשייה מבתי הספר שלכןם,
ואם נעזרתןם במאמר ותרצו לחלוק כאן איתנו את כיצד נעזרתןם בו ואת העשייה זה יהיה אושר גדול עבורי.
יחד נשנה מציאות ונהפוך את בתי הספר שלנו לשווים ואיכותיים יותר.
שגרה שמחה ושווה לכולןם!
טל
1 Comment
כל כך התרגשתי לקרוא את החומר. כיועצת ומנחת הורים מוסמכת, אם לבן גיי ומתנדבת בקהילה הגאה אשמח להיות חלק ממערך זה. מרצה בנושא.