ונהפוך היא!  על חג פורים, חינוך ושוויוןונהפוך היא!  על חג פורים, חינוך ושוויוןונהפוך היא!  על חג פורים, חינוך ושוויוןונהפוך היא!  על חג פורים, חינוך ושוויון
  • ראשי
  • אודות
    • מנהיגותה
    • טל ברייר בן מוחה
  • סדנאות והרצאות
    • נשות ואנשי חינוך
    • ארגונים, עמותות ואקדמיה
    • נשות ואנשי ספר
    • הורים וקהילה
    • בנות ובני נוער
    • ילדות וילדים
  • מהמדיה
  • מערכי הפעלה
  • ספרי מנהיגותה
    • לביאת
    • כדוריקוד
  • בלוג
  • יצירת קשר
  • English
  • ראשי
  • אודות
    • מנהיגותה
    • טל ברייר בן מוחה
  • סדנאות והרצאות
    • נשות ואנשי חינוך
    • ארגונים, עמותות ואקדמיה
    • נשות ואנשי ספר
    • הורים וקהילה
    • בנות ובני נוער
    • ילדות וילדים
  • מהמדיה
  • מערכי הפעלה
  • ספרי מנהיגותה
    • לביאת
    • כדוריקוד
  • בלוג
  • יצירת קשר
  • English
✕
"וכולנו אור איתן"
26 בנובמבר 2017
יום האישה הבינל 2018- סוף עידן הנסיכות! זמן ספרות שווה אודות נשים אמיתיות!
8 במרץ 2018
כל הפוסטים

ונהפוך היא! על חג פורים, חינוך ושוויון

22 בפברואר 2018

 

בלי ששמנו לב, יש בו בפורים מסרים לא שוויוניים.
את המצב הזה כמו כל דבר בפורים- אפשר ובעיקר- צריך- להפוך.
ואיך נשנה?   דרך החינוך!        

 

 

למה הןם יתחפשו בפורים? על מי ילמדו? אילו יצירות ילמדו בהקשר לחג ומה המסרים שיעוברו אליהן ואליהם בהקשר ליצירות אלו?
בשורות הבאות אחשוף מספר היבטים מפלים בפורים ואציע הצעות לשינוי ולמהפך!

ומאחר שהפעם יצא קצת ארוך… הנה כותרות הנושאים:
א. תחפושות
ב. נשים משמעותיות שעשייתן קשורות לפורים
ג. הנשים ש"התחפשו" לגבר כדי להצליח בחברה מוטה ומפלה
ד. המלצות לפורים שווה מבית מנהיגותה- להורים ולנשות ואנשי החינוך ובהם כל הספרים השווים מאוד והקשורים לפורים!

א. התחפושת

פורים החג שלכאורה יש בו חירות להגשים את המאווים בלי לציית לכללים חברתיים ממשטרים הוא רק לכאורה.
90% מהילדות והילדים יתחפשו לתחפושות דומות מאוד לאלו שאליהם התחפשו חברותיהם או חבריהם בנות מינן או בני מינם.
ילדים בנים שיבקשו להתחפש לנסיכה יקבלו מסרים קשים בחלק מהמקרים מעולם המבוגרות והמבוגרים.
ל 90% מהגנים שתכנסו תזהו "אלזות" מצד אחד ובינהן עוד כמה נסיכות מהודרות צרות מותן.
"באגף הבנים", תזהו מגוון של "גיבורי על" שיכולות העל שלהם (שהם תרגום בבסיס לאלימות לגיטימית לכאורה) הן המכנה המשותף לכולם.

הנה כמה תחפושות אחרות  של חברות  ספרות שווה ובנותיהן .
אמיליה ארהרט – בתה של מעיין קרשן  דריה בתה של ‏ערבה גרזון רז בדמות לביאת, הנסיכה שלבשה שקית נייר של מולי סולום ובדמות זהר גיבורת ספר הילדות והילדים- כדוריקוד הגננת מודעת המגדר שמובילה עוד רבות אחרות למהפכים שווים  בגנן – שרית לוי אלנתן.

            חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא %D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%93-1.jpeg  

 

 

מדוע בדרך כלל קיימת זהות בחג שאמור להיות חג של מגוון והגשמת משאלות לב?
– כי אנחנו חברה שמעודדת אותם להיות "כמו", להיות "עוד לבנה בחומה" להתאים ל"תבנית החברתית" חברה שאני קוראת לה "חברה של לייק".
"מגוון" התחפושות בחנויות היום מבהירות לכל ילדה, שגם אם חשקה נפשך להיות רופאה העניין כרוך בחצאית קצרצרה גרביון ונעל עקב.
תחפשות שבבסיס שלהן עומדת תפיסה שאישה/ ילדה היא קודם כל "אוביקט".
התחפושות מעבירות את המסר שהשאיפות הנורמטיביות לבת מסתכמות ב"להיות יפות" (בהגדרה של האידאל החברתי ליפות)
כלומר צרות מותן ובעיקר בלונדיניות, על עקבים, מאופרות ועם שמלה מהודרת.
לבנים מועבר מסר ש"להיות גבר" זה קודם להיות יוזם פעיל וכמובן גם אלים. והכי הכי חשוב "להיות גבר" זה "לא להיות נקבה".

מתוך "ממים של הורים"

בפורים אמנם אפשר להתחפש לנקבה אבל רק אם זו תחפושת מגחיכה ומטופשת.
כאמור בנים בגן שירצו להתחפש לתחפושת הנחשבת "של בת" לא כבדיחה בדרך כלל לא יזכו לעשות זאת
שכן חששות הומופובים מודחקים בעולם המבוגרות והמבוגרים ותבניות חשיבתיות ימנעו מהם את הפעולה הזו.
לפני שנתיים כתבתי על כך מאמר חברה של לייק.
גם מבחר התחפושות בחנות יבהיר – שיש תחפושת "בנות" ו"בנים" תחפושות דיכוטומיות שהערבוב בינהם אסור.
אפשר כמובן גם ליצור תחפושת ואז אולי להתחפש לדמות שהיא השראה ומאתגרת את התבנית הסטראוטיפית המגבילה
אבל מרבית התחפושות האלו דורשות מבוגר/ת יצירתי/ת מאוד בבית שכן הן אינן נמכרות בחנויות.

והנה מורה יצירתית שמחוללת שינוי: איה אלברט ויצנר המלמדת בבית ספר קס"ם ביד השמונה שיעור היא-סטוריה במשימת סיכום שחזור תמונות של התלמידות והתלמידים שלה.

מלאלה יוספזאי-עלמה דורון כיתה ו'

רוזה פארקס- אלה בלשה כיתה ה'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הלן קלר- אורי שטרנהיים כיתה ו'

הנסיכה דיאנה- עדי להב כיתה ה'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אני תוהה מתי יגיע היום שבו נמצא את התחפושות האלו גם בחנויות- תחפושת של רוזה פארקס, אמליה ארהרט, מארי קירי, אמילין פנקרהאסט, הנרייטה סאלד, מלאלה יוספזאי ואחרות.
כדי שהיום הזה יגיע כדאי שהילדות והילדים יכירו דמויות נוספות שיש בהן עוצמה עלינו לחשוף אותן ואותם לדמויות האלו
ליצור הכרות של הילדות והילדים איתן וכך רצון להתחפש אליהן ואם הרצון הזה יהפוך למגמה אולי נצליח לייצר כך שינוי בקטגורית יצור התחפושות.

 

 

ב. דמויות של נשים עוצמתיות והשראה קשורות לפורים

נשים עוצמתיות שדמותן היא השראה יש רבות. ביחס לכל מועד וביחס לכל חג ניתן למצוא כאלו. העניין הוא שצריך לחפש אותן. שכן, שלא כמו הגברים, ששמם נשמר משך שנים בהיסטוריה ובתרבות.
ההיסטוריה מוחקת רבות מהנשים שהשפיעו עליה. יתרה מכך ובהקשר לפורים, רבות מהנשים, מלכתחילה כדי להצליח להביע את כישרונן ויצירתן היו צריכות "להתחפש" ל… גברים!
חלקן עד היום לא מוכרות בדמותן האמיתית.

מיהן הנשים הרלבנטיות לפורים?

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא %D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9314-1024x658.jpg

כפולה מתוך הספר "כדוריקוד" כתבה טל ברייר בן מוחה, אייר רמי טל

ושתי ואסתר נלמדות בדרך כלל במסגרת לימודי סיפור המגילה, אך במרבית מוסדות הלימוד תוצג ושתי כ"מרשעת" ואסתר כ-"יפה" וזו ה"טובה".
קחו לדוגמא את הכפולה שצרפתי כאן מספרי כדוריקוד. "בראש הובילה ושתי ולצידה אסתר" מי זו אסתר? מי זו ושתי? 
שאלו את הילדות והילדים… סטראוטיפים שקשורים בעיקר במגוון חברתי עשויים להתגלות פה במהירות.
רבות ורבים מאיתנו למדו על ושתי כאישה הרעה הסוררת ועל אסתר מולה כטובה והענוגה.
בפועל כל אחת מהנשים האלו היתה אמיצה עד מאוד ומשנה מציאות. ושתי באמירה החד משמעית שלה למלך- "לא"! מלמדת אותנו על היכולת לומר לא גם כשעומד מולינו אדם או ילד או ילדה רבי עוצמה. אסתר סירבה ללכת עם התוכנית שמרדכי פקד עליה רקמה בעצמה תוכנית חכמה באומץ סיכנה את עצמה עבור בנות ובני עמה והצליחה.
אם בבית, בבית הספר או בגן אתןם מתייחסות ומתייחסים לסיפור המגילה אני ממליצה בחום, ללמד את הזווית הזו במעשיהן של השתיים.
למי מבינינו שפחות מכירה את העשייה שלהן אני ממליצה מאוד לקרוא את הספר שבע אימהות של יוכי ברנדס.
בספר פרק המיוחד לאסתר וניתוח מעשיה מן הפריזמה המכירה בנחישות באומץ ובחוכמה שלה.
אני ממליצה גם מאוד על הספר וותמאן ושתי של פרופ' חוה עציוני הלוי – ספר המביא את סיפורן של השתיים מדייק ומכיל כל האלמנטיים התנכיים ההיסטוריים
המהווים את עמודי התווך לעלילה המצוינת שרקמה הסופרת על חייהן ועשייתן. שני ספרים מומלצים מאוד בפני עצמם שיאפשרו לכןם לתווך ביתר קלות את דמויותיהן של השתיים בשיח עם הילדות והילדים.

מלבד מלכות המגילה, על מי עוד אפשר ללמד את הילדות והילדים?
שרה לוי תנאי– כלת פרס ישראל למחול, מייסדת להקת ענבל מחנכת ומשוררת.
שרה לוי תנאי כתבה חלק גדול מהשירים המושרים היום בכל גן ובית ספר.
השיר ליצן קטן נחמד" נכתב גם הוא על ידי לוי תנאי (ולא סתם כנראה נכתב שם "ליצן קטן שלי אולי תרקוד איתי"… כאמור כתבה אותו רקדנית).
שלא כמו דמותו של חיים נחמן ביאליק של רחל, נעמי שמר, לאה גולדברג ואחרות ואחרים ששמם מצוין בהקשר לשירים ובד"כ גם דמותם נלמדת יחד עם השירים, דמותה של לוי תנאי אינה נלמדת ורוב הא-נשים חושבות וחושבים שמדובר ב"זמר עממי". שרה לוי תנאי סובלת מ"דיכוי כפול" גם אישה וגם מזרחית. יש חשיבות רבה להחזרתה להיסטוריה לתרבות הנלמדת וללמידת דמותה.

 

ג. נשים מתחפשות כדי לבטא את עצמן בתוך חברה מפלה ומוטה

דמויות נוספות שניתן לשוחח עליהן בהקשר לפורים הן דמויות של נשים לאורך ההיסטוריה אשר היו צריכות "להתחפש" לגברים כדי לפרסם את יצירתן או לבטא את כישרונן.

ג'יי. קיי. רולינג , תמונה מתוך ויקיפדיה

אחת המפורסמות בהן שחיה היום היא הסופרת ג'יי.קיי. רולינג, שכתבה את הארי פוטר.
שמה ג'ואן רולינג.ושמה הספרותי . (J.K.‎) נכתב על ספריה, לאור חששו של המו"ל שלה כי נערים לא ירצו לקרוא ספר שכתבה אישה.
כך נוספה האות K על של סבתה קתלין אל ראשי התיבות שיצרה לעצמה .
היא לא הסופרת היחידה שעשתה זאת רבות אחרות עשו זאת במהלך ההיסטוריה ראו כאן מאמר בהקשר זה.

 

קתרין שוויצר ממשיכה בנחישות לרוץ מרתון בוסטון 1967 (מתוך ויקיפדיה)

 

 

   בשנת 1967 קתרין שוויצר נרשמה בראשי תיבות למרתון בוסטון.
היא עשתה זאת משום שנשים לא הורשו להשתתף במרתון.
במהלך ריצת המרתון גילו המארגנים כי אישה נמצאת בין הרצים ניסו להורידה בכח מהמסלול.
קתרין שוויצר סיימה את ריצת המרתון והיתה לאישה הראשונה שסיימה אותו.
היא הצליחה בזכות נחישותה ובעזרת סיוע של בן זוגה ורצים נוספים שמנעו תוך כדי המרתון את הורדתה מהמסלול.

 

יש עוד גיבורה שמציגה מודל כזה של התחפשות לגבר כדי להשיג מטרות זוהי אחת מהגיבורות הספרותיות האהובות עלי:
הנסיכה האבירה של קורנליה פונקה
הנסיכה אלינור שנולדה למלך ולמלכה שמתה בלידתה ולמדה יחד עם שלושת אחיה הגדולים את כל סודות האבירות,
יום אחד הודיע אביה של אלינור שלכבוד יום ההולדת שלה יקיים טורניר לחימה בין אבירים.
אלינור רצתה כמובן להצטרף לתחרות אך אז הודיע לה המלך' שבמהלך התחרות היא תשב בשמלתה בצד ותחכה לראות מיהו המנצח שכן היא היא- הפרס.
אלינור לא השלימה עם הגזרה וביום התחרות הופיע האביר השחור שניצח את התחרות.
כשהגיע האביר השחור אל המלך והוריד את מסכתו השחורה, גילה המלך שמי שישבה כשפניה מכוסות לצידו
היא המשרתת של ביתו והאביר –הוא… היא למעשה – ביתו!
אלינור התחתנה עם האיש שאהבה- הגנן וכך דרך התחפושת השיגה את מבוקשה.
עוד ספרים שווים לפורים כאן בסקירת ספרות מיוחדת לקראת פורים בקבוצת הפייסבוק: ספרות שווה

 

 

 

ד.המלצות מנהיגותה לפורים  – להורים ולנשות ואנשי החינוך

1. מודעות לתבניות מגדריות בראשינו מבוגרות/ים:
היו מודעים לתבניות המגדריות אצלכןם בראש- התבניות שקיימות אצלינו המבוגרות והמבוגרים- היו מודעות/ים לדיכוטומיה זה "לבנות" או זה "לבנים" שיוצרת ההפרדה הזו.
החלוקה הזו אינה אמת! היא חלוקה חברתית שמשמרת תבניות סטראוטיפיות מפלות. לכל ילדה וילד הזכות להתחפש באיזה אופן שירצו
וחובתינו החינוכית לאפשר באמת באמת את יישום הזכות הזו ולעודד אותה.
זכרו את הערכים שלכם עד כמה חשוב לכןם לחנך את הילדות והילדים ללכת אחרי הלב ולא אחרי העדר.
זכרו שתהליך בחירת התחפושת הוא חלק מהתהליך החינוכי- צב נינג'ה או פייה זה עניין של יום אחד אבל התגובות שלכןם לבחירה,
ההנעה שלכןם איזו תחפושת לבחור היא חלק מהתהליך החינוכי של הילד/ה שלכןם חלק מהערכים ומהמסרים המשמעותיים שהיא/הוא מקבלת מכןם.
שאלו את עצמכן האם אתןם רוצות לגדל ילד/ה שבחירותיהם מונעת מ"מה כולןם" או מ"מה נכון"? ופעלו בהתאם לתשובה.

לנשות ואנשי החינוך בינינו- אני מציעה לכתוב מכתב מקדים להורים יום יומיים לפני פורים.

הנה דוגמא למילים שנכתבו להורים במסגרת מכתב שכתבו גננות רמת גן בסדנת מנהיגותה בהנחייתי.
לאחר שאוסי קלר גננת משתתפת בסדנא סיפרה על ילד שאוהב ללבוש שמלות וצפוי להתחפש בשמלה ועל החשש של הוריו מתגובותיהם של יתר ההורים.
החלטנו לנסח יחד מכתב והנה חלק מהמילים  שנוסחו בסדנא ונשלחו במייל להורים בגנים רבים יחד עם שאר ההנחיות לגבי החג :

"…פורים הוא זמן של התחפשות והתעסקות עם בדיקת הגבולות ומגוון הזהויות, הזדמנות לנסות להיות משהו שאנחנו לא ולהתנסות במגוון אפשרויות.
לכן אני ממליצה לעודד את הילדים והילדות לבחור מה הן.ם ירצו להיות ולאפשר זאת ללא שיפוטיות.
הגן שלנו בתהליכים של מודעות מגדרית, במטרה לפתוח את האפשרות לכל ילדה וילד ללכת בדרכי הלב.
אני מבקשת מכם ההורים להיות במקום מכיל, מעודד שונות, גיוון ורשות להיות כל אשר ירצו.
זכרו ילדות וילדים שלא הולכים רק אחרי העדר אלא אחרי הלב הן והם התקווה החברתית שלנו.
ופה יש לכם ההורים תפקיד חשוב גם לגבי הילדות והילדים שלכן ושלכם וגם לגבי כלל ילדות וילדי הגן:
בהקשר לילד/ה שלך- עודדו בחירה אישית ייחודית ולאו דווקא "כמו כולן" או "כמו כולם".
בבוקר פורים, כשתגיעו לגן זכרו- ילדות וילדים מרגישים גם את הצחקוק והרמת הגבה הקטנה,
אני מבקשת בכל בקשה, בהכנסכם לגן שמרו על איפוק כבוד והתנהגות ההולמת את ערכי הגן ומטרותינו החינוכיות…"

וכמה… כמה מרגש היה לקרוא את מילותיה של האם שנשלחו אל אוסי הגננת לאחר שקיבלה את המייל.


:

2. אפשרו להןם להתחפש אחרי ליבןם- עודדו ייחודיות ואל תראו בה חריגות אלא מנהיגות:
לאור האמור בסעיף 1, אם הבן שלכם מבקש להתחפש לדמות של בת/נקבה אל תניחו לפחדים הומופובים לשלוט בכם. דעו כי יש לו תכונות של מנהיג כשהוא מבקש ללכת אחרי ליבו ולא אחרי העדר.
ראו בעניין זה מאמרי : חברה של LIKE
אם הבת שלכןם מבקשת להתחפש לדמות של בן/זכר אותו כנ"ל- תנו לה ללכת אחרי הלב! עודדו אותה את יכולתה "לא להיות כמו כולן" למצוא את הייחוד שלה!
• אם את/ה איש/אשת חינוך הקפידו לדבר על יכולת של ילדות וילדים ללכת אחרי הלב-
עוד לפני פורים דברו על תחפושות שאלו מי מתכוון להתחפש כמו החברים והחברות ולמי יש את האומץ ללכת אחרי הלב.
אפשר לדרבן את הילדות והילדים להביא דוגמאות מהחיים בכלל ובטח בהקשר לפורים.
התנהגות תגובה ושיח מוכוון שוויון ופתיחת קשת אפשרויות- תייצר סביבה בטוחה תומכת מעודדת לילדות ולילדים שיבקשו ללכת אחרי הלב בפורים.

2. יצירת שיח שוויוני ומעצים בהקשר לפורים ובכלל:
אם אתןם בעניין המגילה, ומתכוונות לספר אותה למדו היטב גם על תכונותיהן המשמעותיות של ושתי ואסתר והציגו אותן לילדות ולילדים,
נסו למצוא עם הילדות והילדים אלו תכונות שלהן ושלהם דומות לאסתר ולוושתי איפה הם היו אמיצות ואמיצים ופעלו למרות הפחד,
מתי נהגו הם בנאמנות לעצמןם למרות שכל שאר החברות והחברים "הלכו אחרי העדר".

3. חשפו אותןם ואותם לעוד דמויות של נשים קשורות לפורים:
• אם יש לכןם יכולת יצירה (ולי לדוגמא אין…) צרו תחפושת. כל תחפושת טווסית/טווס במבי/ חד קרן שאתן/ם יוצרות יכולה להוציא אותן/ם מהדיכוטומיה הסטראוטיפית בחנויות. ואם יש לכןם יכולת ליצור תחפושת דמות אישה שהיא השראה, אז בכלל מעולה….
בין אם התחפשתו לאישה שהיא השראה או לא דברו על נשים שהעשייה שלהן קשורה לפורים
הדגישו את כשרונן יכולותיהן האופי שלהן וחפשו עם הילדות והילדים נקודות דמיון בינן/ם ובין הדמויות הנלמדות.
בדקו עם הילדות והילדים מה השאיפות שמעוררות בהן הדמויות האלו במה היו רוצות/ים להדמות להןם.
* להצעות נוספות לעשייה מודעת מגדר עם הילדות והילדים הכנסו לקבוצת הפייסבוק: מנהיגותה- חינוך מודע מגדר
            

 

4. ספרו להם סיפורים לפורים שהם ספרות שווה שקשורים בפורים ותחפושות :
בין הספרים המומלצים כאמור לעיל –
הנסיכה האבירה, קורנליה פונקה;
אוליביה והנסיכות בוורוד, איאן פלקנור
כובע קסמים, לאה גולדברג
לא קוראים לי אליזבת, ג'יניפר פוסברי
שתי סינדרלות, עינת וייצמן
איזידורה מון חוגגת יום הולדת- על שני ספרים אחרים בסדרת איזידורה תמצאו המלצות בספרות שווה והספר הזה שווה לא פחות! במהלכו מסיבת יומולדת שהיא מסיבת תחפושות מטורפת שמגלה שבין להתחפש ובין הרגיל רק קו קטן מפריד- ואולי בכלל לא?

הנה כאן עוד על ספרות שווה ועל הדרך שבה ספרות משנה מציאות – הרצאתי בTEDX על חשיבות ספרות שווה:

 

אם נהפוך ונשנה קצת את העשייה בפורים יש סיכוי שנפתח גם אנחנו קשת רחבה בפני הילדות והילדים שלנו
ולא פחות חשוב, אם נעשה את כל אלו, יש סיכוי טוב שיהיה לנו-

חג פורים שווה ושמח!

 

 

עדי אלטשולר- עדן רוזנבליט כיתה ה

עדי אלטשולר ייסדה את תנועת כנפיים של קרמבו, תנועה לילדות עם ובלי צרכים מיוחדים,
תנועה שמזמינה את כולן וכולם לפרוש כנפיים אל קשת אפשרויות מתוקה רחבה ומאפשרת

 

שיתוף
טל ברייר בן מוחה
טל ברייר בן מוחה
מייסדת ארגון מנהיגותה - פיתוח מנהיגות חינוכית מודעת מגדר. מייסדת קבוצת הפייסבוק ספרות שווה וקבוצת הפייסבוק מנהיגותה - חינוך מודע מגדר. מחברת ספר הילדות והילדים לביאת

רשומות קשורות

15 במאי 2022

כדוריקוד – ההשקה


לקרוא עוד
9 בפברואר 2021

ספרות שווה ליום המשפחה


לקרוא עוד
10 ביוני 2020

מסיבת סיום שווה!! חמש העצות לאשת ואיש החינוך (וגם להורה) רגע לפני המסיבה


לקרוא עוד

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לעדכונים

ההרשמה בוצעה בהצלחה

© מנהיגותה. כל הזכויות שמורות.     עיצוב: LEVIN Branding & Design     פיתוח וניהול תוכן: ישי רוזנבאום sous.co.il

Facebook
Youtube
LinkedIn