בת פרעה 2019- כל מה שצריך כדי שיהיה לנו פסח פמיניסטי וחג שווה
26 במרץ 2018חינוך ל"התנגדות" – המשימה החינוכית הדחופה ביותר היום היא ללמד אותןם להקשות עלינו!
17 במאי 2018TOY של נטע ברזילי שמגיע לאירוויזיון, וצעדת השרמוטות הן שתי תופעות משמעויותיות וחשובות משנות חברה שמתרחשות בימים אלו.
מדוע הן גוררות כל כך הרבה התנגדויות ואיך ההתנגדויות קשורות אחת לשניה.
בטקסט כאן אענה לטענות שהועלו נגד שירה של נטע ברזילי בין היתר על ידי גבריאל בוקובזה ולטענות נגד צעדת השרמוטות
אסביר דרך מה שאני כיניתי- "עקרון הנפרדות" איך ההתנגדויות נשענות על אותו רציונאל מוטעה ומטעה ומיועדות לא לאפשר לסדר החברתי המפלה להשתנות.
אבל… אנחנו- נשנה!
תארו לעצמכן את הסיטואציה הבאה:
אתן מורות בביה"ס .באחת הכיתות יש קבוצה כוחנית מאוד של 2/3 מילדות וילדי הכיתה
מדובר בקבוצה שלאורך כל השנה מארגנת מסיבות ומפגשים חברתיים סגורים.
הם מפרסמים את המפגשים ומתנהגים באופן מתריס משפיל וכוחני מול היתר.
היתר- שליש מילדות וילדי הכיתה, מרגישים על בסיס קבוע מנודים לא מוזמנים ובאופן יום יומים חווים השפלה וכוחניות.
יום אחד, אחת הילדות, אחרי שניסתה באינספור דרכים להכנס לחבורה ונדחתה בלעג וקלס, מחלקת הזמנות ל 1/3 הכיתה המנודה להגיע למסיבה בביתה.
מורה מחליפה שאינה מכירה את הכיתה כועסת וגוערת בילדה מול כל הכיתה.היא דורשת ממנה להתנצל מיד ולבטל את המסיבה.
מה דעתכן?
סביר להניח, שתיקחו את המורה המחליפה לצד תסבירו לה את הסיטואציה מתוך הבנה שיש הקשר לדברים ואי אפשר להכנס וברגע להבין סיטואציה מורכבת.
ובוודאי שלא ניתן להפריד אירוע ספציפי ומיהות משתתפיו מאירוע כללי ומההיסטוריה האישית והציבורית של המשתתפות והמשתתפים.
אבל הפטריארכיה… החברה המפלה בה אנו חיים בהקשרים מגדריים ואחרים, הפטריארכיה הזו היא מקדמת את מה שאני מכנה: "עיקרון הנפרדות".
היא מבקשת מכןם שוב ושוב להפריד.
הנפרדות בשירות הפטריארכיה משולה לקבלת התיזה של המורה המחליפה ולחיסול סופי של כל ניסיון של התנגדות.
וזו הסיבה שהפטרארכיה כל כך אוהבת אותו. פעולה לפי העיקרון הזה תקנה לקבוצה החזקה ממילא- עוד כוח.
מהו "עקרון הנפרדות"
הפטריארכיה מקדמת נפרדות בין האדם למעשיו- כך זה היה במקרים של משורר ידוע שהטריד וביצע מעשים מגונים ואונס- היתה קריאה להפריד אותו ואת מעשיו מיצירתו,
זמר שקיים יחסים עם קטינות- הטענה שצריך להפריד את היצירה מהיוצר ומטרידן שקיבל השנה זכות להדליק משואה כי…. טוב הבנתן.
הפטריארכיה גם מקדמת נפרדות בין מקרים לרקע ולקונטקסט בו הם קורים ובנפרדות הזו אתמקד כאן.
ומה מטרת הנפרדות? המשך שליטה שמירת הכח בידי האוכלוסייה החזקה והמשך כינון חברה מפלה.
שתי דוגמאות אקטואליות:
- TOY נטע ברזילי
TOY סוף סוף שיר מצוין , זמרת שהיא מודל שמנפצת את כל דימוי הגוף הסטראוטיפים המפלים ושרה בכישרון אדיר שיר חתרני ופמיניסטי.
אבל שיר מצוין פמיניסטי עם דמות חתרנית מדהימה שמגישה אותו מייד מעוררת מיני התנגדויות:
במאמר של גבריאל בוקבזה, הארץ 24.4 נכתב בהקשרו כך:
"טוי" של נטע ברזילי, שייצג את ישראל באירוויזיון, הוא שיר וולגרי המבטא היפוך ביחסים בין המינים גם בעולם האמיתי: בעוד הגברים נזהרים בלשונם, הנשים מחפיצות, מחפצנות ומעליבות."
בוקבזה אף קורא למאבק המגדרי פמיניסטי- מאבק צבוע ומסביר אותו באי קבלת מסרים הפוכים:
"כדי להבין כמה וולגריות יש כאן, יש לחשוב באופן הופכי. דמיינו מה היה קורה אילו, למשל, השיר שמייצג את ישראל באירוויזיון היה מושר על ידי גבר שהיה מזמר
"אני לא הצעצוע שלך/ ילדה טיפשה/ את המשחק שלי/ את סתומה כמו אפליקציה".
בכלל, תמיד נכון לערוך משחק מחשבה הופכי לגבי כל התנהגות גברית ונשית כדי לגלות כמה צביעות ודו־פרצופיות קיימת בתחום המגדר."
למותר לציין כי דו הפרצופיות היא של כותבים כמו בוקובזה שמתיימרים לייצג שוויון חברתי ולמעשה משרתים את הפטריארכיה.
ההקבלה הלוגית לכאורה שבוקבזה מבקש שנעשה היא מטעה ומוטעה ומקורה בעיקרון הנפרדות כפי שהגדרתי אותו והצגתי לעיל:
שהרי אין אפשרות אמיתית "להפוך" שיר שכל כולו התרסה ומענה לתפיסה החפצתית פטריארכלית של האישה הרווחת בחברה.
או במילים אחרות – את השיר אפשר להפוך אבל מה עם החברה?
ההיפוך אינו תאורטי הוא המציאות שבה אנו חיות
וכך שיר חתרני מנפץ תבניות הופך בשנייה לעוד אחד מיני שירים רבים מחזקים מבנה חברתי
הבקשה של בוקבזה להיפוך דומה לשאלת המורה המחליפה ההיפוטית לילדה "איך את היית מרגישה אם לא היו מזמינים אותך?"
הסיבה שלא ניתן לשאול אותה הייא פשוטה- כי אצלה אצל הילדה שאינה מקובלת זו לא שאלה תאורטית, זו המציאות בה היא חיה.
העשייה שלה מהווה תגובה והגנה מול האלימות שהיא חווה ביום יום.
נשים חיות במציאות מחפיצה מוטה ומפלה ולכן הניסיון להפוך "רק" את השיר בלי להפוך את המציאות הוא ניסיון הזוי שמיועד לשמור על כח בעלי הכח והשררה.
2. צעדת השרמוטות
צעדת השרמוטות שארגנו חברותי האלופות בשבוע האחרון היא עוד דוגמא נהדרת.
מקורה של הצעדה היא במילותיו של קצין קנדי שאמר בפני סטודנטיות בשנת 2011:
"נשים צריכות להימנע מלהתלבש כמו שרמוטות (sluts) כדי שלא יהפכו לקורבנות של אלימות מינית".
בתגובה לדבריו אלו, התארגנה מחאה בעיר נגד תרבות האונס שהאמירה מייצגת. מארגנות המחאה, בחרו להשתמש במילה slut ("שרמוטה"),
המילה נבחרה דווקא בגלל הקונוטציה השלילית שהיא מעוררת, במטרה להוציא ממנה את המטען הפטריארכלי העוקץ והמדכא.
באותה שנה התכנסו כ-3,000 מפגינות ומפגינים בקנדה ובחודשים שלאחר מכן נערכו צעדות דומות בערים שונות ברחבי העולם, בין היתר בארה"ב, ברזיל, בריטניה, סרום אפריקה, סינגפור ושוודיה.
ב2012 התקיימה לראשונה צעדת השרמוטות גם בישראל.
"שרמוטה" מילה שבמקור נועדה לעקוץ ולהקניט נשים שמקיימות יחסים עם הרבה גברים בצורה אסימטרית לחלוטין לכבוד לו זוכים גברים שמקיימים יחסים עם הרבה נשים.
מילה שבמקור היא מחפיצה השוללת את זכותה של האישה על גופה ומיניותה,
זוכה דרך צעדת השרמוטות לתחייה לשונית ורעיונית, זוכה למשמעות רחבה ומגוונת נטולת עוקץ וחותרת תחת מבנה הכח החברתי.
מאות ואלפי נשים שהולכות לבושות איך שהן רוצות בזות לתבניות ולציווים המחפיצים ומשנות אותם.
מאות ואלפי נשים שמוחות על החפצה על הקלת ראש במטרידים על האדרת הגבריות הפוגענית.
ושוב כמו בוקובזה ושכמותו במקרה של האירויזיון, גם כאן התגובה לא מאחרת להגיע.
קבוצה שלמה של מלהגות ומלהגים שיש להם ביקורת למכביר.
את רובן מעולם לא שמענו אומרות/ים דבר וחצי דבר על עצם ההתנהגויות הפוגעניות והביטויים שכוונתם לפגוע המכוונים אל נשים.
עכשיו יוצאות ויוצאים בשלל אמירות הזויות נגד הצעדה ונגד שמה.
הנה באקטואליות כמה מחברות הפאנל "מזועזעות" מהשם ומתמקדות בו ובהתנגדות אליו במקום להתייחס למהותה של הצעדה ומפנימות כך את עקרון הנפרדות.
גם באקטואליות וגם במקרים אחרים היו נשים שאף טענו שרק בגלל השם הן אינן מגיעות ואינן לוקחות חלק בצעדה.
האמת צריכה להאמר. הפטריארכיה שומרת על עצמה דרך התנגדות לשם.
הפטריארכיה מנסה להפריד את השימוש המקובל בשם מהשימוש החתרני בו.
כשנשים אומרות: אני בעד המטרה אבל לא אבוא בגלל שמה, הן למעשה נכנעות לתבניות המפלות של הפטריארכיה.
חשבו על אופציה בה שמה של הצעדה היה "סוג ב" :"נקבות זה בזוי" : "אנחנו לשירותכם":
האם לא היה ברור שזה שם חתרני שבא להביע התנגדות?
בעיני "צעדת השרמוטות" הוא שם גאוני ומדויק. אבל גם אם נניח שלמישהי השם לא מצלצל טוב. להגיד "אני בעד המטרה ולא צועדת בגלל השם" זו דרך מהממת של הפטריארכיה לשמר את עצמה.
"ההתנגדות לשם" כרציונאליזציה והצדקה לאי תרומה למאבק, אינה חדשה בעולם הפמיניסטי, נהפוף הוא, סוג הטענה הזו מוכרת בעולם הפמיניסטי שכן היא עולה פעמים רבות ביחס למונח "פמיניזם" עצמו.
כבר שמעתי שוב ושוב טענות כי "המילה פמיניזם מעוררת אנטי": עשרות פעמים שמעתי בחיי טענות כאלו :
"זו המילה פמיניזם שמונעת מאיתנו להביע אמפטיה. אם הייתי במקומכן ( הפמיניסטיות) הייתי מחליפה את שם התנועה"
והטענה הזו היא אחיזת עיניים.
זה לא השם זו רציונליזציה לשימור של המבנה החברתי העושה שימוש בעיקרון הניפרדות- התבוננות על מילים מעשים, ביטויים בנפרד ללא הקונטקסט הכללי נגד תרבות האונס, ללא הקונטקסט החתרני שלהן.
צעדת השרמוטות– אם פיספסתןם כמוני, מוכרחות להגיע לירושליים ב 18.5 או לבאר שבע 7.6.
למה???
כי כשהילדות שלכן יביטו לכן בעיניים אתן חייבות להבטיח להן שהייתן חלק מהשינוי, כי למרות שהפטריארכיה תנסה להפריד את החוויות שלהן משלכן,
למרות שהפטריארכיה תנסה לשכנע אתכן שכל מה שאתן חוות הוא אישי
אתן יודעות שהאישי הוא פוליטי!
אנחנו יודעות שאין נפרדות בין המחאה לחברה מולה היא פועלת
ואין נפרדות בינינו לבין אחיותינו ואין נפרדות בינינו לבין הבנות שלנו ובינינו לבין אלו שלחמו למענינו
רק אם ננצח את הנפרדות הזו באמת ננצח
אנחנו יודעות היטב
אפשר לנצח את תרבות האונס והפטריארכיה.
ואנחנו כולנו שרומוטות לא בובות- יחד- ננצח!
*ותזהרו לצטט אותי תוך הפרדת הדברים מהקונטקסט 🙂